Školy mají hned několik způsobů, jak mohou vést mládež k nekouření. Jde o výchovu studentů, uplatňování různých školních soutěží, psaní referátů o kouření a tím rozšíření informací kouření, ale má možnost působit i pomocí zákazů. Škola by měla také dbát na legislativu ČR, která jasně zakazuje kouřit osobám do věku 18 let.
Milí učitelé a ředitelé škol, nenechte se odradit. Jde sice částečně o boj s větrnými mlýny, ale pokud přivedete k názoru, že kouření není normální své studenty, vaše píle stála rozhodně za to.
Zakázat v celém školním areálu kouření a vyžadovat dodržování toho zákazu nejen od žáků, ale i od všech zaměstnanců školy.
Jednou z největších chyb v prevenci je, pokud škola dětem kouření zakáže, ale na pedagogy se zákaz nevztahuje. Vážným nedostatkem školy je pokud zaměstnanec školy kouří přímo v školní budově. Musíme mít na pamětí, že menší děti napodobují dospělé, a hlavně, že pokud dochází k porušování zákazu ze strany dospělých, přijdou dětem tyto zákazy neoprávněné, nespravedlivé a budou mít tendenci je také obcházet.
Začlenit prevenci kouření do výuky.
Pedagogové by měli v hodinách souvisejících s tématem (přírodověda, biologie...) krátce pohovořit o škodlivosti a dopadu kouření a k tomuto tématu se popřípadně vracet. Škola se mnohdy stává první institucí, která děti upozorňuje na nebezpečí kouření. Důraz by tedy měl být kladen především na děti prvního stupně, které často žádné infromace o kouření nemají, a zároveń je u nich nejvetší riziko, že by mohli začít experimentovat s cigaretami.
Pořádat pro žáky odborně vedené preventivní programy.
Škola sama má v prevenci nezastupitelné místo. Preventivní program aktivitu školy nemůže nahradit, může se však stát škole velmi dobrým pomocníkem. Dobrý preventivní program žáky namotivuje a povzbudí k rozhodutí nekouřit a pedagogům tak připraví prostor, aby na danou tématiku navázal ve svých hodinách.
Pořádat a zúčastňovat se nejrůznějších aktivit podporující zdravý vývoj dětí.
Škola může uspořádat nejrůznější soutěže a programy nejen ke dni Světového dne bez tabáku. Může se například jednat o jednorázovou výtvarnou soutěž nebo o dlouhodobější blok aktivit, do kterého se mohou zapojit například další školy nebo rodiče.
Vytvářet nekuřácké třídní kolektivy a posilovat jejich dobré vztahy.
Podaří-li se vytvořit třídní kolektiv, který má dobré vztahy a panuje zde rozhodnutí nekouřit, pak se žáci v tomto rozhodnutí vzájemně utvrzují a posiluje se tak jejich odhodlání s kouřením nikdy nezačínat.
Mít přehled o vývoji kuřáctví na škole.
V případě, že se objeví problém s kouřením, měla by se škola pokusit vzniklou situaci vyřešit - posílit prevenci v dané třídě, objednat preventivní program apod.
Podporovat zdravý vývoj dětí obecně.
Ukazuje se, že je nejen potřeba díte poučit oškodlivosti kouření, ale celkově jej vést ke zdravému životnímu stylu a odpovědnosti za své zdraví.
Spolupracovat s rodiči.
Škola by měla rodiče na setkáních upozornit na nástrahy kouření a nutnost podpory prevence v rodinách. Zároveň se rodič může stát pomocníkem při řešení problému kouření u konkrétního žáka.
Poskytnout dětem aktivity, které odvedou jejich pozornost od kouření.
Mnoho dětí vyzkouší svoji první cigaretu při potulování se po ulicích s nějakou partou. Tomu se dá předcházet, nabídneme-li dítěti volnočasové aktivity (zájmové kroužky) a obecně naplníme-li jeho volný čas co nejvíce smysluplně.
Dohlížet na dodržování legislativy o kouření - konkrétně Zákona o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami (č. 379/2005 Sb.)
Prodávat tabákové výrobky osobám mladším 18 let je trestné. Pokud škola takovou skutečnost zjistí měla by ji nahlásit příslušným orgánům činným v trestním řízení - tzn. Policii ČR.